Kartoteka - biografia autora
Tadeusz Różewicz urodził się w 1921 roku w Radomsku, zmarł w roku 2014 we Wrocławiu. Był polskim poetą, dramaturgiem i prozaikiem. Studiował historię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Studia te jednak przerwała II wojna światowa. Różewicz stracił w niej między innymi brata, natomiast sam w 1942 roku wstąpił do partyzanckich oddziałów Armii Krajowej.
Pierwsza jego publikacja to był zbiór opowiadań i wierszy – „Echa leśne” wydane w 1944 roku, natomiast ze względu na sytuację wojenną, za jego właściwy debiut uznaje się tomik poetycki „Niepokój”, w którym Różewicz bezkompromisowo zapowiedział zupełnie nowy sposób pisania wierszy. Blisko związany był z Julianem Przybosiem, który pełnił do pewnego czasu funkcję promotora Różewicza. Jego poezja szybko stała się bardzo rozpoznawalna. Była jednak także bardzo radykalna, nowoczesna, inna od dotychczasowego sposobu pisania, co sprawiło, że wiele środowisk nie akceptowało tzw. wiersza różewiczowskiego. Kolejny tomik „Czerwona rękawiczka” nie był wcale mniej wyrazisty.
Przede wszystkim jednak Tadeusz Różewicz zasłynął jako twórca, który w bezkompromisowy sposób odsłaniał pozorność ładu świata. Ukazywał zagubienie człowieka, który nie potrafił oswoić się z doświadczeniem katastrofy, jaką była II Wojna Światowa.
Różewicz na początku lat 50. wyjechał na Węgry, potem wrócił do Polski i zamieszkał w Gliwicach. Czuł się wówczas odrzucony, niezrozumiany, żył w biedzie, odsunięty od życia literackiego. Cały czas jednak eksperymentował, tworzył kolaże. Jego dramat „Kartoteka” z 1960 roku najpierw zszokował, później zaczął jednak zyskiwać coraz większe uznanie.
Jeśli chodzi o poezję, to wydał m.in. tomiki: „Czas, który idzie”, „Srebrny kłos”, „Uśmiechy”, „Poemat otwarty”, „Nic w płaszczu Prospera”, „Twarz, Płaskorzeźba”.
W latach 60. bardzo intensywnie pisał dramaty, także o nowej, otwartej kompozycji, fragmentarycznej budowie, zaludnione przez zagubionych w rzeczywistości bohaterów. Najsłynniejsze z nich to „Kartoteka”, „Świadkowie, albo nasza mała stabilizacja”, „Śmieszny staruszek”, „Akt przerywany”, „Białe małżeństwo”. Pisał także eseje, opowiadania i reportaże.
